Andy Warhol, Turkuaz Marilyn, 1962-1964
"Pop Art" ifadesi,
ilk kez İngiliz sanat eleştirmenleri
tarafından Bağımsız Grup
(sanat dünyasının kendini beğenmişliğine
ve sahteliğine karşı çıkan bir topluluk)
eserlerini tarif etmek için
kullanılmıştır.
1950'lerin ortalarında başlayan akımda,
popüler reklamlar, karikatür şeritleri,
ucuz ürünleri, kitlesel medya üzerinden
modellenen eserler yaratarak, tüketim
kültürünün gülünç bir taklidini yapmayı
yapmayı denediler.
Roy Lichtenstein, Whaam, 1963
Ünlü İngiliz sanat eleştirmeni Lawrence
Alloway,
Pop Art'ı popüler, geçici, yayılan, düşük
bedelli, seri üretilmiş, gençliğe ve büyük
işletmelere yönelimli olarak
tanımladı.
Akımın kökleri, 1920'lerde
yüksek sanatın övüngenliği ile dalga
geçen bir grup sanatçının Dadaizm adını
verdikleri ortak hareketlerine kadar
uzanır. Liderleri Marcel Duchamp, Mona Lisa'yı
bıyıklı resmederek ve seri üretim bir pisuarı
tersyüz edip onu bir heykele dönüştürerek
kötü bir şöhret yakaladı.
Marcel Duchamp
Pop Art, Amerika Birleşik Devletleri'nde
daha farklı ve daha bağımsız gelişti.
Birçok Pop Art sanatçısı, kolaylıkla tanınabilir
tarzlar - eserlerine ticari bir nitelik veren
markalar- benimsediler. Örneğin Roy Lichtenstein, gerçek karikatürlerde kullanılan noktalı
alanı taklit ederek dev karikatür şeritlerine benzeyen eserler yaptı. Claes Oldenburg, çamaşır
mandalları, rujlar ve daktilo silicileri gibi seri üretim ev nesnelerinin dev heykellerini yaptı.
Andy Warhol ise Marilyn Monroe ve Başkan Mao gibi ünlülerin ve Campbell Çorba konserveleri
gibi şeylerin görsellerini mekanik biçimde seri olarak üreterek, insanoğlunu tüketim ürünleri
seviyesine indirgedi.
Andy Walhol, Campbell's Çorbası Konserveleri, 1964
Akım,
"yeni gerçekçilik" veya
"yeni Dadaizm" olarak da bilinir.
Pop Art'ın nihai hedefi, kapitalizmin
sanatı da tüketimin bir nesnesine dönüştürerek onun
kutsallığını bozduğunu göstermektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder