17 Ocak 2014 Cuma

POP ART




Andy Warhol, Turkuaz Marilyn, 1962-1964

"Pop Art" ifadesi,
ilk kez İngiliz sanat eleştirmenleri tarafından Bağımsız Grup
(sanat dünyasının kendini beğenmişliğine ve sahteliğine karşı çıkan bir topluluk)
eserlerini tarif etmek için kullanılmıştır.
1950'lerin ortalarında başlayan akımda,
popüler reklamlar, karikatür şeritleri, ucuz ürünleri, kitlesel medya üzerinden
modellenen eserler yaratarak, tüketim kültürünün gülünç bir taklidini yapmayı
yapmayı denediler.
 
 


Roy Lichtenstein, Whaam, 1963
 
Ünlü İngiliz sanat eleştirmeni Lawrence Alloway,
Pop Art'ı popüler, geçici, yayılan, düşük bedelli, seri üretilmiş, gençliğe ve büyük
işletmelere yönelimli olarak tanımladı. 
Akımın kökleri, 1920'lerde
yüksek sanatın övüngenliği ile dalga geçen bir grup sanatçının Dadaizm adını  
verdikleri ortak hareketlerine kadar uzanır. Liderleri Marcel Duchamp, Mona Lisa'yı
bıyıklı resmederek ve seri üretim bir pisuarı tersyüz edip onu bir heykele dönüştürerek
kötü bir şöhret yakaladı.
 
 
Marcel Duchamp
 
 
Pop Art, Amerika Birleşik Devletleri'nde
daha farklı ve daha bağımsız gelişti. Birçok Pop Art sanatçısı, kolaylıkla tanınabilir
 tarzlar - eserlerine ticari bir nitelik veren markalar- benimsediler. Örneğin Roy Lichtenstein, gerçek karikatürlerde kullanılan noktalı alanı taklit ederek dev karikatür şeritlerine benzeyen eserler yaptı. Claes Oldenburg, çamaşır mandalları, rujlar ve daktilo silicileri gibi seri üretim  ev nesnelerinin dev heykellerini yaptı. Andy Warhol ise Marilyn Monroe ve Başkan Mao gibi ünlülerin ve Campbell Çorba konserveleri gibi şeylerin görsellerini mekanik biçimde seri olarak  üreterek, insanoğlunu tüketim ürünleri seviyesine indirgedi.
 
 
Andy Walhol, Campbell's Çorbası Konserveleri, 1964
Akım,
"yeni gerçekçilik" veya "yeni Dadaizm" olarak da bilinir.
Pop Art'ın nihai hedefi, kapitalizmin sanatı da tüketimin bir nesnesine dönüştürerek onun
kutsallığını bozduğunu göstermektir.
   
 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder